onsdag 28 mars 2012

Scoris portfölj 15 månader senare

Jag tänkte det kan vara dags att ta en titt på mästerrekarens portfölj så här snart ett kvartal in på det nya året. De flesta av rekarna är från sent 2010/tidigt 2011, dvs. runt 12-15 månader gamla. En hyfsat bra avstämningspunkt kan man tycka (om man inte heter Scoris). Så här ser det ut:

Scoris portfölj efter 15 månader.

Rejält minus fortfarande trots att Scoris i vart och vartannat inlägg skriver om hur bra hans bolag går.

Noteras kan att jag "bara" har med de aktier han har skrivit separata "analyser" på. I vanlig Scoris-ordning tillkommer det ju annars bolag hela tiden på samma sätt som bolag faller ifrån. Genom att jobba på det sättet blir det ju lite enklare att hitta vinnare och lixom ”glömma bort” förlorarna. Jag har med andra ord inte med Scoris nya "högavkastare". Jag har heller inte med "turnaround-bolaget" Aura som ganska omgående visade sig inte vara något turnaround-bolag. Det har av någon anledning "försvunnit" från Scoris blogg, kanske beror på att det (också) ligger på minus, vad vet jag.
 
Noteras kan också att jag råkade posta en länk till den här bilden (som inte låg på den här bloggen) i ett av Scoris inlägg på BS där han i vanlig ordning pumpade några av sina innehav. Eftersom jag ville "nyansera" bilden lite, postade jag en länk till bilden. Det var alltså allt, en liten länk. Det dröjde inte länge innan det inlägget var borttaget.

Jag undrar om Scoris någon gång ska lära sig att censur i det här fallet fungerar ganska dåligt. Det är en ledtråd, fråga Deco om du behöver ytterligare hjälp...

Utöver detta fortsätter Scoris att peppra sin blogg med det vanliga värdelösa svamlet. Eller vad sägs om:
  • Duran news - resursberäkning. Mycket bra rapport. Skrivet 8 mars. Kurs då: 0,20. Kurs idag: 0,115. Nedgång -43%. På cirka tre veckor...
  • Avino Silver. Det var ett signifikant motstånd som Avino tog ut vid 2.15-2.20 CAD. Först viktiga MA200 och sedan toppen från november. Nästa mål är nu som sagt 3 CAD och sedan ATH vid 3.43 CAD. Skrivet 1 mars. Kurs då: 2,45. Kurs idag: 2,13. Nedgång -13%. Frågan är vad som händer när en aktie tar ut ett "signifikant motstånd"? Ska den ramla ner under det "signifikanta motståndet" igen eller?
  • CMC Metals. Skrivet 29 februari: CMB fortsätter jobba med motståndet vid 27 cents. Intressant att notera är att aktien stiger under ökande volym och dalar på sjunkande volym = klassiskt bullish beteende och vad man vill se. Skrivet 7 mars: CMC Metals har numer ett konsolideringsintervall mellan 21-27 cents. Kurs då: 0,27. Kurs idag: 0,17. Nedgång -37%. På några veckor... Och "konsolideringsintervallet" stämde väl sådär kan man konstatera.
Ett annat bra exempel är katastrofreken Clifton Star som Scoris rekade på 4,25. Den dök till 2,9 innan den blev handelsstoppad. Något den var mycket länge (7-8 månader någonting) innan handeln nyligen (9 mars) släpptes fri. Alla visste att den här aktien var körd och att den skulle störtdyka när handeln öppnades igen. Frågan var bara hur man skulle hantera det hela? Skulle man sälja med en gång eller vänta. Min åsikt var tydlig: Det är en jävla skitaktie, sälj och gå vidare. Det finns flera bra anledningar till varför detta är den bästa strategin, men jag lämnar det till något annat inlägg.

Någon som sålde var nazca. Han fick ett hyfsat pris, kanske förlorade runt 25%, tog det och gick vidare. Helt rätt som jag ser det. Scoris då? Jo, hans råd var istället att "inte sälja i panik utan istället vänta några veckor för att utvärdera läget". Kontentan av det är att istället för att sälja av runt 2,15 (vilket man hade flera chanser till), så har aktien efter det rasat till runt 1,65, dvs. ytterligare minus 20-25%.

Det innebär att du om du säljer idag har tappat runt 43% sedan handeln öppnades igen. Och du har tappat 61% sedan Scoris rek...

Uitfrån detta borde man kunna dra en och annan slutsats. Men outgrundliga äro fårskockens vägar...=)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar