måndag 28 januari 2013

Northland – finn 2,5 miljarder fel


Ofta har jag undrat varför det finns så mycket jubelidioter just i gruvbranschen. Tre relativt färska exempel är Mineral Invest (är det någon som kommer ihåg det pumpjobbet), Nordic Mines (med skojaren Michael Nilsson vid rodret) och nu senast Northland Resources.
 
Hur kan det vara möjligt att ha så jävla dålig koll på kostnaderna för ett projekt så man hamnar ~2,5 miljarder fel? Det känns helt osannolikt och ska bara inte vara möjligt. I jämförelse så ter sig ju Nordic Mines nyemission på 282 millar som en fjärt i rymden.
 
Om jag vore aktieägare skulle jag starta ett upprop och se till att man rullade VD Karl-Axel Waplan i tjära och fjädrar. Då skulle det i alla fall kännas lite bättre.

1 kommentar:

  1. Min tanke också. Det går bara inte att ha så fel. Tror det här är nåt fulspel som en del andra också menar.
    Kan inte tillräckligt för att förstå metoderna men några kommer att tjäna grova pengar på det här. Nuvarande ägare får betala.
    Hur går det att fyra månader tidigare stå och säga att inga mer pengar behövs före breakeaven och sedan komma undan med det?
    När blir sådant kriminellt?
    Låter nästan som jag vore aktieägare men nej. Vill bara förstå vad som händer och kanske bli en av dom som tjänar på det här.
    Tore

    SvaraRadera