onsdag 26 mars 2014

Inga träd växer till himlen


Ja, det blev ju en "lustig" dag. Jag var ganska säker på att REX skulle gå upp en bit på en i mitt tycke väldigt bra rapport, men så blev inte alls fallet. Exakt vad det beror på vet jag inte, men något av följande spelar säkert in:
  • Hela sektorn faller.
  • Terminerna har gått ner lite.
  • REX har hedgat en del inför Q1 och får inte riktig hävstång mot etanolpriserna.
  • Gaspriset har slagit hårdare än vad många har trott mot marginalerna.
  • Det är problem med transporterna även om REX ännu inte har drabbats och det här verkar dröja längre än vad man har trott att få ordning på.
Men faktum kvarstår ännu och det är att REX gör ett jättebra kvartal och att nästa kommer att bli ännu lite bättre som det ser ut idag. Priserna på majs och etanol ser fortsatt bra ut.

Jag behåller tills vidare.

Update 2014-03-27: Här går det undan. Efter att ha funderat och läst över natten så väljer jag att gå ur REX. Jag har sålt en del idag och kommer att sälja resten, antingen idag eller de närmaste dagarna. Jag har ingen bra känsla just nu och då går jag hellre ur än att ligga kvar och vara orolig (med en ganska stor post). Har köpt lite mer Pacific och ligger kvar i Green Plains tills vidare.

Återkommer med ett mer analytiskt inlägg när jag har hämtat mig lite.

Update 2014-03-28:  Sålde av Green Plains också. Ligger dock kvar med en hyfsad post i Pacific, men som jag skrev känns det helt plötsligt som om sentimentet har ändrats så jag tvekar inte att sälja om det kommer indikationer som pekar åt fel håll. Det kan vara så att etanolracet är över för den här gången/uppsidan längre inte är lika intressant. Och då kan det kanske vara en god idé att tacka för sig. Men vi får se, det kanske inte är över än.

Update 2014-03-28, #2, 16.00: Pacific steg så mycket idag så jag sålde av hela posten för en liten tradingvinst. Känner mig ganska nöjd nu så ligger gärna helt ur ett tag och avvaktar marknaden lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar