onsdag 2 april 2014

Platina I


Disclaimer: Det här är en ren speck på att strejken i Sydafrika kommer att fortsätta en bra stund till vilket är helt omöjligt att veta och kanske inte ens troligt. Tror du inte det, är det bortkastat att läsa resten! =)

Jag har börjat köpa in mig lite i den sektorn. Med en pågående strejk i Sydafrika som verkar pågå längre än vad de flesta från början hade trott så kan det bli så att metallen börjar sticka iväg uppåt de kommande månaderna.

Men det är många om här, det första och största naturligtvis hur länge strejken håller på. Det andra hur länge lagren räcker för olika aktörer på marknaden (producenter, fordonsindustri, smycken, andra köpare etc).

Det kan mycket väl dröja ett tag till, det kanske inte blir något alls, men jag tycker det är så pass intressant att jag inte vill vänta längre utan har gått in en del. Återkommer med lite mer utförlig information i nästa inlägg.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    har du förslag på bra bolag nu att investera i för att komma åt Platina?
    Gärna större bolag/producent

    SvaraRadera
  2. Hej hankman,

    Det är inte helt enkelt att hitta vettiga bolag eftersom större delen av all produktion kommer från Sydafrika, Ryssland och Zimbabwe.

    Men om du letar efter en stor producent så tror jag Stillwater Mining är ett av de bättre (utan att ha gjort någon djupare dd). Går i alla fall att lätt komma ur om det skulle behövas...=)

    SvaraRadera