fredag 19 januari 2018

The power of the skägg


Jag har ju ägt och rekat Fireweed Zinc i omgångar under hösten, men när allt går så sånkigt så är jag helt värdelös och flyttar om i portföljen alldeles för ofta. Så jag gick helt ur bolaget någon gång under senhösten när den kändes lite kall. Tanken var att jag skulle gå in lite senare eftersom jag visste att de skulle komma med en resursuppdatering. Aktien var nere under 70 cent i november, men när jag tittade på den hade den gått över 80 cent så jag var lite snål och väntade på en rekyl. Som naturligtvis aldrig kom utan aktien har sedan dess i princip gått upp hela tiden med bara någon mindre rekyl under resans gång.

Fireweed är ju rekad av Coffin vilket ger lite luft under vingarna men när Brent "skägget" Cook går in med en rek då är det tungt. Och det var precis det som hände idag när Cook (och Mazumdar) gick ut med en köprek. Aktien står i skrivandes stund i ~1,75 CAD vilket är en uppgång med ~20% idag och mer än en dubbling sedan jag INTE gick in i aktien för jag tyckte att den var för dyr.

Klumpigt och en aning irriterande måste jag erkänna. Den enda lilla trösten är att posten inte hade varit jättestor, men visst, surt som fan ändå.

Det som dock ÄR positivt är att Cook&Mazumdar verkligen tror på zink i närtid och utökar sin portfölj med ytterligare innehav. Alltid något.

Trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. Jadu, tack och lov sålde inte jag och det är nog den största anledningen till att portföljen ser så bra ut som den gör efter den tråkiga hösten. I fredags var jag på personalfest och såg inte vad som hände förrän sent på natten, annars hade jag nog lättat en del.

    Antar att du gick ur Pine Point också, med tanke på att du inte kommenterade nyheterna om uppköpet?

    Önskar en god fortsättning på detta börsår och tackar för en intressant blogg i allmänhet och reken i synnerhet. =)

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  2. Hej Johan,

    Skönt att någon tjänade pengar i alla fall! Yes, jag gick ur Pine Point också, skulle ha skrivit en blänkare om uppköpet, men det var ingen man skrev hem till mamma om direkt...

    SvaraRadera